Veteriner Ne Demektir?


Veteriner kelimesi ne anlama gelmektedir? Türkiye’de genel bir yanlış anlaşılma vardır ki o da “Veteriner” kelimesinin “hayvan” anlamına geldiğidir. Oysa bu doğru değil. Veteriner kelimesi dilimize fransızca “Vétérinaire” kelimesinden geçmiş olup “Veteriner” diye okunmaktadır. Hayvan ingilizce “animal” demektir ve hiç bir dilde “Veteriner” kelimesi “hayvan” yerine kullanılmaz. Veteriner kelimesi ingilizce “Veterinary” almanca “Tierarzt” dır ve hepsinin de ortak anlamı ; havyan hastalıkları ile ilgili” demektir. Mesela Veterinary Surgeon : “Hayvan Hastalıkları DoktoruVeterinary Technician : Hayvan Hastalıkları Teknisyeni” demektir. Konu ile ilgili olarak Radikal Gazetesi yazarı Hakkı Devrim’in “dil yaresi” köşesinde yazdıklarını da buraya almak istiyorum : Veterinary bu bilim dalının İngilizce adıdır. Fransızca “Vétérinaire” (Veteriner olarak okunur) sıfat olarak “Konusu hayvan hastalıkları olan tıp bilimi ile ilgili” demektir. İsim olarak da “Bu tıp dalında uzmanlaşmış hekim” anlamına gelir.Fransızca sözlüklerde kelimenin “yük ve koşum hayvanları ile ilgili” anlamındaki “Veterinarius” kelimesinden geldiği yazılıdır. Veteriner kelimesinin hangi, dilde hayvan anlamına geldiğini ben bilmiyorum.Bildiğim, eskiden Türkçe’de bu tıp dalına mensup hekimlere baytar denildiğidir. Baytarlık, baytarî, baytarîye gibi türevleri de kullanılırdı. Ne diyor şair Mehmet Âkif Ersoy: Çünkü bir tecrübe etsen senin aklın da yatar / Bize insan hekiminden daha lazım baytar. İstiklal Marşı şairi Mehmet Âkif’in Mülkiye Baytar Mektebi mezunu olduğunu ve 1893-1913 yılları arasında Umur-ı Baytariye ve Islah-ı Hayvanat Dairesi’nde çalıştığını bilirsiniz herhalde.
Zamanla ve her nedense meslek adı olarak baytar kelimesi terk edildi.

Etymology : Latin veterinarius of beasts of burden, from veterinae beasts of burden, from feminine plural of veterinus of beasts of burden; akin to Latin veter-, vetus old

Ayrıntılı Bilgi :
Vétérinaire Wikipedia
Tierarzt Wikipedia
Veterinary Wikipedia
Veterinarian Wİkipedia
Veterinary Technician Wikipedia
Sesli Sözlük : Veterinary
Veteriner Sağlık Teknisyeni ve Teknikeri

Veteriner Ne Demektir?” üzerine 11 yorum

  1. bende büyüyünce işşallah veteriner olurum olmak çok istiyorum işşallahta veteriner ola bilirim hayvanlara insanlar çok kötü davranıyorlar sokakta büssürü sayipsiz hayvanlar var ama bazılarını görüyorum kulagında aşı olduguna karşı bir işaret var ama bazılarında yok onun içinde herkez bu siteye girip böyle şeyler yaza bilir oh be rahatladım dünya varmış oh

  2. Çok bilmiş şekilde araştırma yapmış gibi görünüp, konuyla hiç ilgisi olmayan kaynaklardan aldığın bilgiyle insanları yanıltarak blog yazarı oluyorsun. Buyur Veteriner kelimesinin aslında nereden geldiğini bire bir belirten bilimsel makale ve asıl anlamı. Veteriner: Veterinarius kökünden gelen ve Yük Hayvanı anlamına gelen kelime. Kaynak: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/11/561/6961.pdf

  3. Yorumumun saldırganca olduğunu ya da buna ilişkin kişisel ya da genel saldırı içeren bir yorumda bulunmadığımdan eminim. Ancak altını çizerek vurgulamaya çalıştığınız “Veteriner kelimesinin hangi, dilde hayvan anlamına geldiğini ben bilmiyorum.” notunda sizin bilgilenme aşamasında bir ket vurmayla bağlı kaldığınızı üzülerek görüyorum. Ayrıca İstanbul Üniversitesi’ nin söz konusu açıklamasının yazarları yine Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi MİKROBİYOLOJİ! Anabilim Dalı Öğretim üyesi hocalarımızdır. Doğrular ve Yanlışlar olarak tanımladıkları kısımda dikkat edeceğiniz gibi yalnız başına Veteriner tanımı Hekimlik mesleğini ifade etmek için kullanılmamıştır. Dolayısıyla özellikle benzeri bir aramada çıkan makalenizin insanları doğru şekilde yönlendirmesi ve başta meslektaşlarım olmak üzere tüm toplumda Veteriner Hekim kavramının ve bilincinin oluşturulması için bu yorumları yapmamın bir borç olduğunu biliyorum.

    Dipnot: Veteriner Hekimliğinin Tarihi, Etiyolojisi ve Deontolojisine ait değerlendirmelerin bilimsel normlara uygun olarak yapılmasını sağlayan Veteriner Fakültesi Anabilim Dalı Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontolojisi’ dir.

    1. Ümit bey, “çok bilmiş bir şekilde..” diye başlayan yorumunuz saldırgan değilse, saldırgan üslubunuzu işitmeyi hiç istemem doğrusu. Ben de Veteriner Hekimim. Bu metinde belirtmek istediğim dünya dillerinin hiçbirinde “Veteriner” kelimesinin karşılığının “hayvan” olmadığıdır, eğer aksi bir bilgi varsa yani bir ülke de Veteriner kelimesi “hayvan” anlamına geliyorda lütfen paylaşın. Dil yaşayan bir olgudur. Veteriner Hekim teriminin birebir karşılığı “Hayvan Hekimi/Doktoru” veya “Yük hayvanı kökenli terim Hekimi/Doktoru” demek değildir. Amerika’da ve o kültürün etkilediği ülkelerde “Veterinarian” olarak tek başına “Veteriner Hekimliği” ifade eden bir kullanım mevcuttur. Yazdığım metinde hata yok, veteriner kelimesi “hayvan” anlamına gelmez! Etimolojisi ile günümüzde kullanımı birbirini karşılamayan bir çok kelime var.

      Metine fakülte açıklaması elimde olduğu halde koymadım, çünkü blogun amacı bu değil. Saygılarımla

      1. Pekala sayın meslektaşım. Bu kadar bilimsel kaynak, bu kadar araştırma ve bu kadar açık sonuçlar ortada iken siz halen kendi şahsınızda hasta sahiplerinizin, çevrenizin size VETERİNER kelimesi ile hitap etmesini “Az önceki yorumunuzda tamda olması gerektiği gibi Veteriner Hekim’im derken” kabul ediyorsanız herhangi bir sözüm yoktur bunun üzerine. Ancak son olarak şunu belirtmek istiyorum. Benim sahip olduğum meslek Veteriner Hekimliktir. Hasta sahiplerimi, dostlarımı, ve tanıdığım herkesi de bu yönde bilimsel kaynaklar ışığında bilgilendirmek benim mesleğime olan borcumdur. Saygılarla…

      2. Ümit bey, sanırım beni yanlış anlıyorsunuz. Benim yukardaki yazımdan “Veteriner hayvan anlamına gelmediği için bize Veteriner diyebilirler” anlamını çıkarmak nasıl diyeyim bir yetenek olmalı🙂 Oysa benim derdim belli siz dahil bir çok meslektaşım hatta fakültede ki hocalarımızdan bazıları Veteriner = Hayvan gibi algıladıkları için bu yanlışlığa işaret etmekti sadece. Üstelik kimilerinin sandığı gibi “hayvan” kelimesini bir hakaret olarak almıyorum, hayvanlar olmasaydı bizlerde olmazdık (salt hekimler değil, teknisyenler de dahil)
        Umarım derdim anlaşılmıştır sayın Hekim meslektaşım🙂

        Mesleki Saygılarımla..

      3. Hatta konu güncelken uyarmamıza rağmen Veteriner Stomatoloji adının Veteriner Diş Hekimliği olduğunu iddia edip bu konuda eğitim veren VETA D var. Oysa küçük bir araştırmayla Diş hekimliğinin “Dentistry” olduğu, Diş Hekimine “Dentist” dendiği bulunabilirdi.

        Stomatoloji “Ağız boşluğu ile ilgili hastalıkların konu edildiği bir alan” yani birebir stomatoloji = diş hekimliği diye iddia etmek çok yanlış. Mutlaka yabancı dilde ki karşılığı yazılacaksa “Veterinary Dentistry” olmalıydı..

        Mesela ; http://www.evds.org

        http://www.vetadem.com/egitim/Adana_140223.htm

Bir Cevap Yazın

