Üç Maymun (Three Monkeys)


Three Monkeys
Three Monkeys

Nuri Bilge Ceylan‘ın yeni filmi “Üç Maymun” u izledim. Türk – Fransız – İtalyan ortak yapımı olan film Nuri Bilge Ceylan’ın beşinci, Cannes Film Festivali yarışma bölümüne kabul edilen üçüncü filmi. Nuri Bilge Ceylan Üç Maymun filmi ile Cannes Film Festivali’nde “En İyi Yönetmenödülünü aldı. Ayrıca film 81. Oscar Ödüllerinde yabancı film aday adayıdır. Film IMDB‘de 10 üzerinden 7,7 notu almıştır. Bu filmde görüntü yönetmenliği üstlenen Gökhan Tiryaki‘nin usta işini de anmadan geçmek haksızlık olur.

Başrollerini Yavuz Bingöl, Hatice Aslan, Ahmet Rıfat Şungar ve Ercan Kesal’ın paylaştığı film; zaafların doğurduğu yalanların bir ailenin parçalanmasına dek gitmesini ve ailenin bu parçalanmayı örtbas etmek için gerçeği görmezden gelme çabasını işliyor. Görmeyen, duymayan ve konuşmayan Üç Maymun’u oynamanın gerçeği ortadan kaldırıp kaldıramayacağı ve bunun neticesine ne kadar masum kalınabileceğini sorguluyor. Film, seçimler öncesi muhalefet partisinden aday olan işadamı Servet’in (Ercan Kesal) ıssız bir yolda arabasıyla kaza sonucu bir adamı öldürmesi ve bu kazanın sorumluluğunu almamak için o sırada arabada bulunmayan şoförü Eyüp’e (Yavuz Bingöl) para verip yalan söyleterek kendisinin yerine hapse girmeye ikna etmesi ile başlar. Servet ile Eyüp’ün karısı Hacer (Hatice Aslan) arasında şekillenen ilişki, İsmail (Ahmet Rıfat Şungar) tarafından farkedilince, önce oğul ile anne arasında sessiz bir gerilim başlar. Eyüp’ün bir sene sonra hapisten çıkışı ve değişen şeyleri farketmesi, ardından İsmail’in “namusu temizlemek” için Servet’i öldürmesi ile sarpasaran ve aile içinde konuşulmayan gerçek, aileyi parçalanma noktasına kadar götürür. Eyüp, İsmail’in hapse girmemesi için, aynen patronun kendisine yaptığı gibi, cinayeti para karşılığı üstlenmesi için, bir kahvede yaşayan kimsesiz bir gence teklif edecektir…

Filmden Bir Sahne
Filmden Bir Sahne

Nuri Bilge Ceylan sinema kariyerine “Koza” adlı kısa metrajlı bir filmle başladı. Daha ilk filmi ile Türk Sinemasına kendi özgün dilini ve rengini yansıtmayı başaran Nuri Bilge Ceylan, ardından çektiği üç uzun metrajlı filmleri “Kasaba“, “Mayıs Sıkıntısı” ve “Uzak” ile devam etti. Yönettiği filmlerin senaristliğini de üstlenen Nuri Bilge Ceylan filmlerinin çoğunda (Üç Maymun hariç) genelde profesyonel oyunculara yer vermemiştir. Doğaçlama tadıyla örülmüş ve çoğu kez durağan ancak bu durağanlığı nefis fotoğraf karelerine dönüştüren anları ile kendine özgü bir dil yaratan yönetmen, gündelik hayatın sıradanlığı içerisinden üzerinde düşünülmesi gereken öyküler çıkarır. Filmlerinde karakterlerin iç dünyaları, sessizliği, duyguları beyaz perdede çeşitli renklere dönüşür. Mayıs Sıkıntısı ve Uzak filmleri ile kendi sinemasının doruğunu sergileyen yönetmen, son filmi Üç Maymun ile bu anlatıl(a)mayanı seslendirmesi ile diğer filmlerindeki tavrından -bana göre- ayrılmıştır. Önceki filmi Uzak’ta “yabancılaşma” nın yorumlanması büyük ölçüde seyirciye bırakılmışken, Üç Maymun’da ki “gerçeğin örtbas” edilmesi konusu esnek değildir. Bu toprakların çıkardığı en özgün yönetmenlerden biri olan Nuri Bilge Ceylan, filmleri ile François Truffaut, Andrey Tarkovski, Sokurov gibi hem sinema dilini kendi özgün ruhuyla yansıtabilen, hem de görselliği şiirsel bir şekilde perdeye aksettiren, ülkemizde ve dünya sinemasında özgün bir yönetmen olarak anılacaktır.

Üç Maymun
Üç Maymun

Nuri Bilge Ceylan Officia Site : http://www.nbcfilm.com/home.html
Ntvmsnbc : “Cannes” Dolu Yıllar
Wikipedia : Üç Maymun

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s