Pardus™ 2009


Pardus 2009
Pardus 2009 İndir

İşyerindeki bilgisayarıma bu sabah Özgürlük İçin sitesinin gönderdiği Pardus™ 2009’u kurdum efendim. Böylelikle “milli” (!) işletim sistemimizin çıkışından bu yana tüm versiyonlarını denemiş bulunuyorum. İş yerindeki bilgisayarıma kurmamım bir sebebi şu; işteki insanlara Pardus™ u ve dolayısı ile Linux’u (KDE) tanıtabilmek.  Pardus™ 1.0 sürümünden beridir çıkan tüm sürümlerini kullandım ve uzun bir süre “Linux” demek benim için Pardus™ demekti. Demekti diyorum bazı sebeplerden ötürü Pardus™ ‘un bazı konularda Linux felsefesine uygun hareket etmediğini düşündüğümden biraz soğumuş bulunuyorum. Bunlar bu yazının konusu değil🙂 Sonuçta Pardus™ Linux’tur ve her Linux dağıtımı da candır😀

Pardus™ işyerinde ki donanımı orta halli olan bilgisayarıma yaklaşık yarım saatte kuruldu, Kurulum esnasında geçen Pardus™ tanıtım resimlerini her zaman sevmiş ve zekice bulmuşumdur. Ubuntu’nun da 9.10 sürümünde böyle bir ekranla kurulacağını söyleyebilirim. Pardus™ bu konuda mainstream dağıtımlara bile örnek oluyor. Kurulumun ardından ilk başlangıçta “Kaptan” oldukça sıcak bir karşılama yaptı bana. Onunla temel ayarların hepsini yaptık. Pardus™ un “Kaptan” ı yurt dışındaki bir çok insanın ilgisini çeken bir uygulama, çünkü bir çok dağıtımda böyle bir şey yok. Linux’a ilk kez başlayacaklar için bulunmaz bir nimet. Kaptan’a veda ettikten sonra çıkan 124 MB’lık güncellemeyi de yaptım. Yeniden başlattığımda açılmadı, ancak “Güvenli Kip” te başlatıp tekrar denediğimde çalışır hale geldi. Milky teması oldukça hoş, ancak ben KDE’de Oxygen temasını sevdiğimden temayı Oxygen olarak belirledim. Evdeki bilgisayarımda Ubuntu (GNOME) yanında Kubuntu da kullandığımdan Oxygen teması ile Pardus™ Kubuntu’ya benzedi🙂 Nedense KDE bir türlü font rendering işini yapmadı. Pardus™ ‘un varsayılan “Sans-Serif” fontunu Ubuntu’da mükemmel buluyorken, Pardus™ ‘ta nedense çok çirkin görünüyor. Kubuntu’da bile –ki KDE dağıtımları içinde Kubuntu pek sevilmez– daha güzel. Pardus™ ‘ta Droid Sans (Google Android OS Fontu) görünce onu deneyeyim dedim, fena olmadı, tavsiye ederim.

Pardus™ KDE 4.2.4 sürümünü kullanıyor. Ben Kubuntu’da 4.3 sürümü kullanıyorum, KDE 4.3, 4.2.4’e göre sanki daha gelişmiş gibi görünüyor. Özellikle KDE 4.3’te klasörlerde ve sistem ayarları menüsündeki “açılır menü” akıllıca. Tabi KDE 4.2.4 sanırım daha kararlı.  Bir çok multimedya programı da her zaman ki gibi Pardus™ ‘ta yerini almış. (Bu konuda Richard Stallman (GNU/Linux kurucusu IT Uzmanı, Hacker) Debian, Ubuntu ve Pardus™ u “özgür olmayan” contrip, multiverse gibi depoları kullandığı için eleştirmişti.) Kubuntu’da ilk kurulduğunda Firefox bile yokken, Pardus™ ‘ta neredeyse tüm medya oynatıcıları yüklü, hatta İnternet menüsü altında Google Gadgets bile var😀 bu son kullanıcı açısından oldukça faydalı bir yöntem, ama elbette sistemini fazla programlarla doldurmak istemeyen veya kurulumda istemediği programları sonra kaldırmak zorunda kalanlar için pek sevimli bir durum değil. Pardus™ un Linux’u tanımayanlara da sevdirme ve yaygınlaştırma gibi bir misyonu var, ayrıca devlet kurumlarında da Linux kullanılması hedefi, bu hedefler için yüklü dolu dolu bir Linux mantıklı bir tercih ve devletteki Microsoft egemenliğinin kırılması için de başta Pardus™ ve diğer Linux dağıtımları ilgiyi ve desteği hak ediyor. Open Office 3.1.0 sürümü ve Firefox 3.5.2 sürümü kullanılıyor. Yani Pardus™ daha çok günceli takip eden bir dağıtım.

Elbette bir başka Pardus™ güzelliği olan “Göç Aracı“ndan bahsetmemek olmaz. Göç Aracı ; Diğer işletim sistemlerinde bulunan dosya ve ayarları Pardus™ ‘a aktarmamızı sağlayan bir uygulama, sistemimizde Windows’la birlikte Pardus™ u kullanıyorsak eğer belgelerimizi, resimlerimizi, yer imlerimizi Windows’tan Pardus™ ‘a aktarmamızı sağlıyor.

Gelelim sözün özüne, GNOME kullanmaya başladığımdan beridir, özellikle KDE 4 serisinin etkisiyle, KDE bana nasıl diyeyim şatafatı fazla ama iş yapmaya gelince nazlanan bir “ikoncan” gibi görünmeye başladı😀 Kesinlikle çok şık bir masaüstü KDE. Bana göre GNOME kadar da özelleştirilebilir değil, henüz ne işe yaradığını veya kullanıcıya ne gibi artısı olduğunu bilemediğim plasma programcıkları ile dolu. Kısaca KDE görünümü ile çok uğraşmış ama son kertede işlevsellik kısmını biraz ihmal etmiş görünüyor..

Bu da bir ekran görüntüsü benden ;

Pardus 2009
Pardus 2009

Pardus™ 2009” üzerine 5 yorum

  1. bana göre gnome’dan daha kolay özelleştirilebiliyor ama gnome kadar tema olmadığı için biraz kuru kalıyor🙂

  2. KDE 3.5.X serisinde KDE’nin daha fazla özelleştirilebildiği konusuna katılıyorum. KDE 4 serisini dediğim gibi çok kullanmadım. Isınamadım bir türlü, GNOME’da iken “evimde” gibi hissediyorum kendimi, tanıdık bildik, rahat🙂

  3. Eğer varsa senin Pardus hakkındaki fikirlerini okumak isterim. Hani Linux felsefesine uygun hareket etmiyor dediklerinden🙂

  4. Peki🙂 Pardus ile Pardus-Linux forumu arasında Trade Mark sorunu nedeniyle yaşanılan (hala da süren) sorunlar sırasında forum kullanıcısıydım. Pardus’un isim hakları konusunda ki fikirlerine katılır veya katılmazsınız orası aynı -kişisel görüşüm bu yönde bir “ticari marka” adı kullanılabilirliği yönünde- ancak gönüllü geliştiricilerin önerilerini dinlemeyen, kendi içine kapalı bir geliştirici grubu yaratan bir Linux olmamalı sanırım. TUBİTAK geliştiricileri dışında Pardus temel kerneline müdahele edebilen var mı?

  5. Pardusun son zamanlardeki gelişiminden bende memlun değilim. Özgür yazılım olmaktan hızla çıkmata ve kullanıcının isteklerini karşılayamamakta. özelikle derleyici va katkıcı sayısı çok az olduğu için paket çeşitliliği yetersiz. Bir de bu kernel olayı var. yakında tubitak pardusu parayla satarsa şaşırmam🙂

Bir Cevap Yazın

