MacBook Pro’ya terfi ve SSD yükseltmesi


Selamlar, bir süredir, bloga yazmadığımım farkındayım hatta bunu okuyan olacak mı onu da bilmiyorum 🙂 Geçtiğimiz günlerde bir MacBook Pro edindim ve bir kaç izlenimimi paylaşmak istiyorum.

Uzun bir süredir, Linux kullandığımı ve özelde de Ubuntu‘yu tercih ettiğimi defalarca bu blogda belirtmiştim. Ancak bir yandan da içimde sürekli bir MacBook kullanmak geçiyordu, ama tabi ülkemizdeki Apple ürünlerinin fahiş fiyatı ile uzun bir süre bu isteğimi yerine getiremedim. 2 sene evvel bir iPhone 4S edinmemle birlikte Apple dünyasına adım atmış oldum. Epeydir Android kullanan hatta savunan birisi olarak iOS‘a geçiş yapmakla hiç pişmanlık yaşamadığımı ve 4S’in ekranı kırılana kadar (yaklaşık 2.5 sene) keyifle kullandığımı söylemek isterim. (Şu an 5S kullanıyorum) Baştan belirtmek isterim ki işletim sistemlerinin fanatiği değilim. Ancak her zaman “açık kaynağı” ve özelde de GNU/Linux sistemlerini savunmayı ve tavsiye etmeyi sürdürüyorum. Zaten Mac’e bir süre sonra Parallel Desktop ile Ubuntu kurmayı da düşünüyorum. Ubuntu’nun 14.04 sürümün öneriyorum, 6 senelik eski Lenovo bilgisayarımda sorunsuz çalışıyordu. (Sadece NVIDIA ile ilgili yaşadığım sorunlar ara sıra can sıkıcı olabiliyordu)

Emektar Lenovo’nun bir kaza sonucu ölmesi üzerine ve Bimeks’ten 2.700TL’ye 2012 MID MacBook Pro’nun kampanyasına denk gelince, bu durumu değerlendirdim ve MacBook Pro aldım. İntel i5 işlemci, 500 GB HDD, 4GB DDR3 RAM ve OSX Mavericks ile gelen bu canavarın gerçekten neden bir “arzu nesnesi” haline geldiğini anlamak zor değil. 🙂 Linux kullanan birisinin OS X sistemine alışmasının çok zor olacağını düşünmüyordum ama basit “kes-yapıştır”, “sağ tık” gibi işlerde bile cahil olduğumu öğrendim 😀 tabi bu konuda Sihirli Elma sitesinden inanılmaz faydalandığımı söyleyebilirim. Safari‘ye ve Chrome‘a açtığım Mac klasörüne de yerli yabancı ne kadar kaynak varsa ekledim. (Türkçe kaynakların çok az olduğunu belirtmem gerek)

Resim

Yazıda da dediğim gibi aldığım MacBook 2012 MID serisi, cihazım 22.04.2013’te üretilmiş yani pek eski bir cihaz sayılmaz. Elbette Retina Ekranlı ve Flash depolama alanlı olan yeni seriden değil, Retina ekran hariç diğer özelliklere bir kaç modifikasyonla üstelik toplam maliyetde daha ucuza sahip olacağımızı anlatacağım. İlk izlenimim MacBook’un biraz geç açılması oldu (yaklaşık 54-60 saniye) ve OS X Mavericks‘e 4GB Ram’in kimi uygulamlarda yeterli gelmediği. Ubuntu 3 GB’lık bilgisayarımda çok daha hızlı açılıyor ve hızlı kapanıyordu mesela. Biraz internet araştırmalarımda Retina ekranlı serilerin öncesinde üretilen tüm serilerde HDD yerine SSD takmanın ve Ram’i yükseltmenin inanılmaz faydaları olduğuna dair metinler buldum. Yerli yabancı bu metinleri hatim edene kadar okudum diyebilirim 🙂 

Ram değişimi konusunda zaten Apple kendi sayfasında talimatları vermişti. Buradan bakabilirsiniz, yani RAM Upgrade veya SSD Upgrade garantiyi bozmuyor endişe etmeyin. Apple’ın destek sayfasında resimlerle nasıl Ram değiştireceğiniz anlatılıyor : http://support.apple.com/kb/ht1270#link1Ancak çoğu forumda önceliğin SSD’ye verilmesi gerektiğine dair tavsiyeler vardı. Üstelik grafikerler ve benzeri sanat işleri için yüksek donanıma ihtiyacı olan Mac sahiplerinin de ilk tercihi SSD olmuş. Biraz araştırınca bir çok marka SSD’nin MacBook için uygun olduğunu ama özellikle Samsung, Kingston ve Corsair markalarının öne çıktığını gördüm. (Özellikle Ram için neredeyse tek ortak isim Corsair Ram gibi görünmesine karşın uygun özellikte diğer marka Ram’lerinde kullanılabileceğini belirtmek isterim) Ben Vatan Bilgisayardan uygun fiyatla Corsair marka 240 GB SSD ile 4+4 (toplamda 8GB) RAM edindim. Şimdi sırada MacBook kasasını açıp HDD’yi SSD ile değiştirmek vardı ki bu epey bir gözümü korkuttu demeliyim. Ancak bir kaç kaynaktan bunun çok kolay olduğunu ve korkmamak gerektiğini okudum ve ilgili videoları ezberleyene kadar izledim. İşte o kaynaklar ;

Özellikle en sona eklediğim video çok yardımcı oldu. SSD yükseltmesinden önce Time Machine ile mutlaka bir harici diske yedeğimizi almamız gerekiyor. Ya da bir USB’ye OS X Mavericks imajı yazmanız gerek.USB’ye başlangıç diskinin nasıl yazılacağı için en iyi kaynak Sihirli Elma sayfasındaki BU YAZI Ben hem USB’ye bir imaj aldım hem de Time Machine’e bir yedek. Önce belirtmek isterim ki yedek alacağımız diski veya imajı alacağımız USB’yi Mac dosya formatına dönüştürmemiz gerekiyor. Elimizdeki diskler FAT formatındaysa maalesef diskte “bölüntü” yaratamıyoruz. Ayrıca üçüncü parti uygulama kurmadan da NTFS ile formatlanmış diske veri kopyalayamıyoruz. Bunun için önereceğim ücretsiz program NTFS 3G

Resim

 

SSD yükseltmesine geçmeden evvel yedeklerimizi aldığımızdan mutlaka emin olalım. Aksi durumda epey canımız sıkılabilir. Yedeğimizi aldığımızdan eminsek eğer. Philips veya Torx tornavida seti edinmenizde fayda var. (mutlaka bunlar olmak zorunda değil ama HDD vidalarını sökerken ikinci bir setten yararlanmak zorunda kaldım, Allah’tan evde 2 tornavida seti vardı) Yazının içinde verdiğim videoya bakarak adım adım MacBook’un vidalarını sökeceğinizden ve HDD bağlantısını ayırıp, SSD takacağınızdan eminim. Gözünüz korkmasın bu işlemler çok kolay sadece vidaları kaybetmeyin 😀

SSD taktıktan sonra USB imajınızı veya Time Machine ile yedek aldığınız diski bağlayıp MacBook’unuz Alt tuşuna basılı tutarak açın ve gelen ekrandan taktığınız diski seçin. Böylece Recovery ekranına ulaşacaksınız.

Resim

Bu ekrana ulaştığınızda yapacağımız ilk iş en altta Disk Utility tıklayarak SSD’yi Mac dosya formatı ile formatlamak çünkü aksi durumda OS X’i yeniden kuramayız. SSD’yi formatlarken isim kısmına SSD yazmanızı tavsiye ederim. sonradan kolay olur. Formatlama bittiğinde yeniden Recovery ekranına döneceğiz eğer Time Machine yedeği almışsak resimdeki ilk seçenek olan Time Machine Restore seçeneğini seçeceğiz veya USB’ye imajını atmışsa, ikinci seçenekten OS X Yükle seçeneğinden devam edeceğiz. Ben her ikisini de yapmıştım ve USB imajını yeniden yüklemek isterken garip bir şekilde yükleme bittiğinde “yalnızca 1 saniye kaldı” kısmında dondu. İnternette bu hatayı alanlara rastladım ama yine de Time Machine yedeğimi iyi ki almışım ki bu sorunu çözmekle uğraşmadan direk ilk seçeneği seçerek yedeğimi yükledim ki bu gerçekten iyi oldu, hiç bir eksik olmadan yedeği SSD kurdum. Size de tavsiyem böyle yapmanız. Zaten sistemi yeniden başlattığınızda inanılmaz hızı göreceksiniz. Mac’iniz 5-7 saniye içerisinde açılacak ve masaüstü 2 saniye içerisinde gelecek 😀

SSD yükseltmesini yaptıktan sonra, Trim desteğini açmak için, Terminalden (Spotlight’a Terminal yazıp ulaşabilirsiniz) aşağıdaki kodları girin;

Resim

sudo cp /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage /System/Library/Extensions/IOAHCIFamily.kext/Contents/PlugIns/IOAHCIBlockStorage.kext/Contents/MacOS/IOAHCIBlockStorage.original 

sudo touch /System/Library/Extensions/

komutlarını verdikten sonra sistemi yeniden başlattığınızda Trim desteğinin açılması gerek, açılmazsa eğer Trim Enabler uygulaması ile açabilirsiniz.

Resim

Mac’inizi keyifle kullanmanız dileği ile 🙂

Resim

 

 

MacBook Pro’ya terfi ve SSD yükseltmesi” üzerine 13 yorum

  1. Yazı süper olmuş. Ben Superdrive’ı söküp yerine mevcut HDD’yi takmak istiyorum. Superdrive’ı ise harici olarak kullanmak istiyorum (çok nadir lazım oluyor) Bu konuda bilgin var mı? Şimdiden teşekkürler.

  2. SuperDrive’ı söküp HDD’yi harici olarak bağlayabilirsin ancak ben yapmadığım için seni yanlış yönlendirmek istemem. Youtube’da videoları var adım adım, bakmanı tavsiye ederim

  3. Süpersin gerçekten. Bende ram ve ssd arasında kalmıstım. Şimdilik ikisinden birisini tercih edicem. Mavericks kullanıyordum ram tam yetmiyordu yosemite’tede aynı sekilde yetmiyor.
    Hızıyla ilgili nasıl bir değişim var biraz bahsedermisin?

  4. Bu metni göz önünde bulundurarak ve ek$isözlük’teki metinden yararlananarak Macbook Pro’ma (mid 2012) Yosemite kurdum. Daha önceden ram almıştım (4+4=8 GB). Şu an bilgisayarımı tanıyamıyorum bile. Resmen MBP is flying!

    1. Samsung ssd aldım ama uyumlu ram bulmak zor gibi. Hepsiburada’da, Apple sitesinde yazan modelden alıp da çalıştıramayanların yorumlarını görünce teredddütte kaldım.

  5. yazı süper, yani resmen metin bütünlüğu var ve bayıldım, üşenmemiş her ayrintiyi vermis linklerine kadar uğrasmissiniz tesekkurler..

  6. Merhabalar çok net bir rehber olmuş teşekkürler öncelikle. Bir sorum olacaktı El Capitan ile Trim desteği varsayılan olarak açık mı? Bir sürümde açıldığını okumuştum ama güncel durum nedir acaba?

  7. Yazınız için çok teşekkür ederim. Sistemi eksiksiz bir şekilde kurmayı başardım. SSD montaj ve kurulumun hepsi 1 buçuk saatimi aldı. Doğru düzgün performans alamadığım bilgisayarımın fırtınaya döndüğünü söyleyebilirim.

Yorum bırakın